vineri, 13 decembrie 2013
Pentru pasionatii de istorie si nu numai... !
Toată lumea a învăţat la şcoală (atât în clasele primare, cât şi în
liceu), la capitolul antichitatea românilor, că în răstimpul 103-105
arhitectul Apollodor din Damasc a construit un pod peste Dunăre, graţie
căruia Traian a reuşit să-şi treacă armatele în Dacia şi să o transforme
în provincie romană ! Faină chestia, mai ales că este vorba de o minune
a antichităţii în această parte a lumii, fiind considerat cel mai lung
pod din Imperiul Roman ! Numai că. informaţia nu prea pare în regulă,
mai ales că nici nu are "acte" ! O să mă întrebaţi: "Cum adică nu pare
în regulă ?" Foarte simplu. Pentru construcţia acestui pod de către
romani nu există nici un document. Nici măcar unul ! Nici de factură
folclorică, nici epigrafică şi nici literară ! Apoi trebuie să vă atrag
atenţia că istoria este o materie de studiu logică.
Ori, această acţiune de construire a podului de la Drobeta de către
Traian, prin intermediul arhitectului Apollodor din Damasc, este absolut
ilogică ! Să vorbim întâi despre documente. Este cunoscut faptul că
monumentul triumfal ridicat de Traian în urma victoriei împotriva
dacilor şi cunoscut sub numele de Columna lui Traian, este o cronică în
piatră care relatează pas cu pas cucerirea Daciei. Pe un asemenea
monument, mai ales că este construit de acelaşi arhitect care se
presupune că a ridicat şi Podul de la Drobeta , Apollodor din Damasc,
este practic imposibil să nu apară o asemenea realizare ! Fie si numai
pentru satisfacerea orgoliului împărătesc şi a celui ce l-a construit.,
fără a mai pune la socoteală faptul că fără existenţa acestui pod poate
că Dacia nu ar fi putut fi ocupată. Cu toate acestea dacă întrebăm
documentele în legătură cu acest pod, ele tac, nu există dovezi literare
sau epigrafice care
să ateste construcţia podului de către romani ! Există însă în
folclorul aromân o baladă populară care vorbeşte despre construcţia
acestui pod. O sa vă spun imediat despre ce este vorba. Până atunci însă
să vorbim puţin despre logica acestei afirmaţii tratată de specialişti
ca "bătută în cuie". De ce ? 1. În primul rând este absolut ilogic ca
romanii să fi putut construi podul de la Drobeta într-un răstimp atât de
scurt (numai 2 ani) în condiţiile în care unul dintre maluri se afla
încă în stăpânirea dacilor ! 2. În al doilea rând este absolut ilogic ca
Decebal, pentru care libertatea poporului său era mai presus de orice
altceva să stea cu mâinile în sân şi să privească cum se construieşte un
pod care punea în pericol însăşi existenţa statului dac ! 3. În al
treilea rând afirmaţia este ilogică întrucât cercetări efectuate de
către ingineri au pus în evidenţă faptul că, cu tehnica
actuală şi pe vreme de pace, sunt necesari cca. 5 ani pentru
finalizarea unei asemenea construcţii ! Atunci era război ! Iar Traian
nu era un copil care se juca de-a războiul să nu-şi dea seama că-şi
decimează armata în van urmărind finalizarea acestui proiect. Tocmai de
aceea pe Columnă armata romană trece PE UN POD DE VASE ! Acestea fiind
spuse să vedem, totuşi, ce este cu Podul "buclucaş". Cine a construit
podul de piatră de peste Dunăre ? Mi se pare mult mai verosimil şi mai
logic din punct de vedere istoric ca Podul de la Drobeta să fi fost
construit cu ceva timp înaintea războaielor daco-romane, pe timp de
pace, climat mult mai propice pentru realizarea unei asemenea
construcţii. Cine şi de ce să fi construit această "perlă" a ultimei
provincii cucerite de romani ? Dacii stăpâneau, înainte vreme, ambele
maluri ale Dunării. Prin urmare este verosimil faptul ca Podul să fi
fost construit de ei ! Faptul apare cu totul
logic după ce-l citim pe Strabon:" Burebista stăpâneşte peste tot
teritoriul de pe ambele maluri ale Dunării". Acelaşi autor ne spune:
"(Burebista) trecea fluviul când dorea.", însă Dacia nu era putere
navală la acea vreme ! Dacă iarna Dunărea putea fi traversată pe gheaţă,
cum se întâmplă în cazul atacului lui Decebal în Moesia, care era
modalitatea de a trece Dunărea, vara, decât. pe un pod ! Aceasta având
în vedere că Burebista, cum spuneam, nu dispunea de o flotă din care să
facă pod de vase. Mai mult pentru această afirmaţie există chiar şi
documentaţie ! O baladă populară aromână, intitulată "Puntea din artă"
ne vorbeşte, valorificând probabil o legendă mai veche, despre trei
meşteri constructori iscusiţi care au lucrat la construcţia unui pod
peste Dunăre vreme de şase ani ! A se observa că cifra concordă cu
cercetările moderne. Având în vedere că Burebista stăpânea peste ambele
maluri ale
Dunării este de la sine înţeleasă necesitatea geo-strategică a
construirii acestui pod peste care Burebista "trecea fluviul când
dorea". Necesitate care se impunea având în vedere faptul că Imperiul
Roman încerca să-şi extindă dominaţia în sudul Dunării ! Prin urmare,
este logic şi de bun simţ să conchidem că, Burebista este constructorul
podului de la Drobeta. Apollodor doar a refăcut partea de lemnărie a
podului pentru ca Traian să poată avea o cale mai facilă pentru a jefui
Dacia de toate bogăţiile ei ! Dar ce se întâmplase cu podul în ajunul
ocupaţiei romane ? Decebal, strateg vestit, surprins de atacul
romanilor, distruge lemnăria podului. Faptul pare a fi atestat de
bucăţile de bârne arse aflate la fata locului. Deci, pentru a frâna în
oarecare măsură invazia romană, Decebal, din necesităţi de strategie
militară, distruge opera înaintaşului său, Burebista. Aceasta va fi
refăcută de un alt DAC, de
această dată împărat al Bizanţului, anume CONSTANTIN CEL MARE, născut
în oraşul Niş, aflat azi în Serbia! Când vom înceta a mai ridica elogii
cuceritorilor şi vom trece sub semnul ignoranţei realizările strămoşilor
noştri ? De dat mai departe...
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu